Életmód

Mozgással a diabétesz ellen

2021-11-12

A rendszeres testmozgás segít a szervezet anyagcsere állapotának normalizálásában és a vércukorszint csökkentésében1

A rendszeres testmozgás jótékony hatásai már senki számára nem ismeretlenek, mégis, olykor hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy az egészséges életmód, azaz a változatos, kiegyensúlyozott táplálkozás, valamint a fizikai aktivitás az általános egészségünk talán legmeghatározóbb alappillérei. Ha ezekre odafigyelünk, nagyobb eséllyel kerülhetjük el a szezonális vírusokat és az olyan krónikus betegségek kialakulását is, mint például az elhízás, vagy a napjaink egyik legjelentősebb népegészségügyi problémájává vált civilizációs betegség, a diabétesz. A Nemzetközi Diabetes Szövetség 2019-es adatai alapján, a világon legalább mintegy 463 millió ember szenved a cukorbetegség valamely formájában, és a jelenlegi becslések szerint 2045-re ez a szám a 700 milliót is elérheti.2 Magyarországon több mint 1,1 millió felnőtt, és több mint 5000 gyermek érintett a szénhidrát-anyagcsere zavarral járó krónikus betegségben.

A cukorbetegek száma Magyarországon

Magyarországon több mint 1,1 millió felnőtt, és több mint 5000 gyermek él cukorbetegséggel.3

A rendszeres testmozgás csodákra képes

A rendszeres fizikai aktivitás, legyen szó egy rövid délutáni sétáról, kertészkedésről, biciklizésről, vagy éppen valamilyen nagyobb igénybevételt jelentő sportról, rengeteg egészségügyi probléma megelőzésében és kezelésében nyújt kiemelkedően fontos segítséget. Már fennálló diabétesz esetében például segít a vércukorszint, a koleszterinszint csökkentésében, és a szervezet anyagcsere állapotának normalizálásában, valamint javítja az izomsejtek inzulinérzékenységét, mindezeknek köszönhetően pedig nagy szerepet játszik az ideális testsúly elérésében és a szövődmények elkerülésében is.2

Kacsolódó cikk

A diabétesz kezelésének alapja elsősorban az életmódváltás

A népbetegségnek számító diabétesz megelőzéséért, a szövődmények elkerüléséért vagy a már kialakult betegség kezelése érdekében mi magunk is sokat tehetünk.

A „hipózás” elkerülése

Az általánosan jó fizikai állapotban lévő cukorbetegek, kis odafigyeléssel szinte bármilyen sportot űzhetnek, de fontos észben tartani, hogy az inzulinkezelés, valamint az inzulinelválasztó gyógyszerek szedése esetén a fizikai aktivitás kórosan alacsony, 3,9 mmol/l alá eső vércukorszintet, hipoglikémiát okozhat.4 Ez nem egy önálló betegség, hanem a diabétesz egyik kellemetlen, és kezelés elmaradása esetén kifejezetten életveszélyes, ám megelőzhető „mellékhatása”, amikor is a vérben keringő cukrot, például a szokásosnál több gyógyszer, kevesebb étkezés, a megszokottnál több, vagy hosszabb fizikai igénybevétel, alkoholfogyasztás hatására nagyobb ütemben veszik fel a szövetek, mint ahogy azt a szervezet képes a keringésbe juttatni. Ez kellemetlen fizikai és érzelmi tünetekkel, többek közt például remegéssel, izzadással, fáradtság- és éhségérzettel, szapora szívveréssel, fejfájással, ingerültséggel, zavartsággal jár.5

Kacsolódó cikk

Veszélyes szövődmény: a hipoglikémia

A diabétesz rövid távú szövődménye a kórosan alacsony vércukorszint, a hipoglikémia lehet. Mi ez, miért jelent komoly fenyegetést, és mit tehetünk ellene?

A sportolás közbeni és az azt követő „hipózás” azonban szerencsére már egy kis tervezéssel kivédhető. Kezdés előtt fontos a vércukorszint mérése, hiszen a túl alacsony (5 mmol/l vagy kevesebb) és a túl magas (13-14 mmol/l feletti) értékek sem megfelelőek. Előbbi esetében 15-20 gramm gyorsan felszívódó szénhidrát elfogyasztása, utóbbiéban egy kis várakozás segíthet a fizikai igénybevételhez ideális, 6-12 mmol/l érték elérésében. Intenzív edzés esetén, akár óránként plusz 20-50 gramm szénhidrát elfogyasztására is szükség lehet, az órákkal az edzés utáni, illetve az éjszaka folyamán bekövetkező hipoglikémiát pedig tudatos étkezéssel és sűrűbb mérésekkel lehet megelőzni. Bár aki rendszeresen sportol, az előbb-utóbb kiismeri saját testét és vércukorszintjének változásait, az anyagcsere alakulása rengeteg tényezőtől, például erőnléttől, kipihentségtől, aktuális lelkiállapottól, menstruációs ciklustól függhet, ezért a hipoglikémia elkerüléséhez mindig elegendő odafigyelés, és rendszeres orvosi kontroll szükséges.6

Az Egészségügyi Világszervezet cukorbeteg felnőtteknek, az általános fizikai aktivitás (pl.: kutyasétáltatás, házimunkák) mellett, hetente legalább 150 perc mérsékelt-közepes intenzitású kardio edzést, vagy kétszer 30 percnyi izomerősítéssel kiegészített, 75 perc magas intenzitású mozgást javasol. A kardio edzés egyaránt lehet gyaloglás, kerékpározás, úszás, evezés, vagy akár tánc, az erősítő edzéseknél pedig saját testsúly mellett, gumiszalagok, súlyzók, és erősítő gépek is használhatók.2

Kacsolódó cikk

Az optimális testsúlyért

Az optimális testsúly eléréséről azoknak sem szabad lemondaniuk, akiknél már diabéteszt diagnosztizáltak – sőt! Ez ilyen esetben kiemelten fontos. De hogyan lehet megszabadulni a fölösleges kilóktól cukorbetegként?

Kezelési lehetőségek

Megfelelő életmód kialakításával a kettes típusú diabétesz legtöbb esetben megelőzhető. Fontos azonban, hogy a legjelentéktelenebbnek tűnő tünetek esetén is konzultáljon kezelőorvosával, hiszen a betegség korai felismerésével és a megfelelő kezelési mód meghatározásával a maradandó egészségkárosodás esélye nagymértékben csökkenthető!


Források:

1https://www.cukorbetegkozpont.hu/cukorbetegseg-kezelese-mozgasterapiaval

2https://idf.org/aboutdiabetes/what-is-diabetes/facts-figures.html

3https://www.ksh.hu/infografika/2020/infografika_diabetesz.pdf?lang=hu

4https://www.cukorbetegseg-kezelese.com/cikkek-a-cukorbetegsegrol/szakemberek-a-cukorbetegsegrol/sportolhat-a-cukorbeteg-sportoljon-a-cukorbeteg/

5https://www.cukorbetegkozpont.hu/alacsony-vercukorszint-hipoglikemia

6https://www.cukorbetegseg-kezelese.com/cikkek-a-cukorbetegsegrol/szakemberek-a-cukorbetegsegrol/sportolhat-a-cukorbeteg-sportoljon-a-cukorbeteg/



További cikkek a témában

"Hogy vagy?"
Tesztünkből kiderül