Életmód

Életmódváltás az egész családnak!

Magyarországon jelenleg körülbelül 800.000 cukorbeteget tartanak nyilván1, számuk azonban ténylegesen ennél jóval magasabb lehet. Így az érintett családok száma sem kevés. Ennek azért is van jelentősége, mert a hozzátartozók rendkívül sokat segíthetnek a diabéteszes betegnek abban, hogy jobb egészségi állapotáért mindent megtegyen.

Magyarországon jelenleg körülbelül 800.000 cukorbeteget tartanak nyilván1, számuk azonban ténylegesen ennél jóval magasabb lehet. Így az érintett családok száma sem kevés. Ennek azért is van jelentősége, mert a hozzátartozók rendkívül sokat segíthetnek a diabéteszes betegnek abban, hogy jobb egészségi állapotáért mindent megtegyen.

Mivel a cukorbetegség örökletes tényezőktől is függ és egyes családokban halmozottan jelentkezhet, az egészséges életmód kiemelten ajánlott mindenki számára, akinek a rokonai között cukorbeteg van. De természetesen ettől függetlenül is előnyös helyes étrendet követni és rendszeresen mozogni! Nem beszélve arról, hogy diabéteszes családtagunk életét nagyban megkönnyíthetjük azzal, ha együttműködésünkkel, odafigyelésünkkel ugyanennek betartására motiváljuk őt. Ez nagyban befolyásolhatja kezelésének eredményességét is.

Miben és hogyan segíthetünk a családunkban élő cukorbetegnek?

Tájékozódjunk!
Olvassunk, nézzünk utána megbízható forrásokból, mit kell tudni a cukorbetegségről, hiszen így alkothatunk képet arról, hogy mivel jár és hogyan kezelhető ez a betegség.

Figyeljünk arra, hogy kövesse az orvosi utasításokat!
Ha szükséges, kérdezzünk rá, bevette-e a gyógyszerét, elment-e a szükséges orvosi vizsgálatokra, méri-e rendszeresen a vércukorszintjét.

Bátorítsuk!
Ha negatív hozzáállást, tagadást tapasztalunk cukorbeteg rokonunknál, segítsük őt abban, hogy ne érezze magát egyedül a problémájával. Biztassuk, hogy csatlakozzon olyan közösséghez, betegcsoporthoz, ahol megoszthatja betegségével kapcsolatos gondolatait, felteheti a számára aggasztó kérdéseket. Szükség esetén segítsük őt diabetológus, dietetikus, vagy akár pszichológus bevonásával.


Táplálkozzunk mi is egészségesen!
Fogyasszunk teljes kiőrlésű gabonatermékeket, sok zöldséget, gyümölcsöt, zsírszegény tejtermékeket, sovány húsokat, halat. Ne vigyük túlzásba a csemegézést, a nassolást, ne vegyünk cukros üdítőket. Így kevesebb „csábításnak” tesszük ki cukorbeteg családtagunkat, és persze magunknak is jót teszünk.

Kacsolódó cikk

Így együnk

A 2-es típusú cukorbetegség kezeléséhez nem elegendő a gyógyszerszedés: a megfelelő életmód kialakításának részeként az étkezésre is oda kell figyelni. Milyen szabályokat szükséges betartani?

Mozogjunk!
Ha a séta, a kirándulás, a sport, a mozgás rendszeres családi program, akkor a cukorbeteg családtag is hamarabb bevonható az aktívabb életformába.

Kacsolódó cikk

Hogyan sportoljon?

A cukorbetegség nem ment fel a rendszeres testmozgás alól – sőt! Aki diabétesszel él, nagyon sokat tehet a saját egészségéért azzal, ha nemcsak a gyógyszerét szedi az orvosi előírásoknak megfelelően és nemcsak a megfelelő diétát követi, de eleget is mozog.

Ha dohányzunk, szokjunk le!
Már csak azért se dohányozzunk a cukorbeteg környezetében, mert a diabétesz eleve jelentősen károsíthatja az erek állapotát. Ha a beteg ugyancsak dohányzik, közösen is nekiállhatunk a füstmentesítésnek – ezzel mindenki csak nyerni fog és egymást biztatva hatékonyabban mehet a rossz szokás leküzdése.

Ha kell, nyújtsunk támogatást a fogyáshoz!
Az elhízás gyakori előzménye a cukorbetegség kialakulásának – ám a túlsúlyt leadni a diagnózis után sem késő. Egy-egy kedvszegő megjegyzés, tréfásnak szánt ugratás, vagy a kedvenc nassolnivalók hazahordása nagyban visszavetheti a beteg elszántságát. A támogató szándék és magatartás viszont óriásit lendíthet rajta. Szintén nagyon hatékony megoldás lehet, ha más családtag is részt vesz a fogyókúrás programban, akinek szintén van rá oka. A közös küzdelem és a kitűzött cél elérése a családi kapcsolatok elmélyítéséhez is jó alkalmakat kínál.

Tervezzük másképp a nyaralást!
Utazás, nyaralás alkalmával ügyeljünk arra, hogy diabéteszes családtagunk is jól érezhesse magát. Ne az étkezés legyen a fő program, ne a koktélbárba vagy a csokoládé múzeumba vezessen első utunk. Tervezzünk inkább sportosabb, aktívabb pihenést, másfajta kellemes élményekkel.


Referencia

http://medicalonline.hu/gyogyitas/cikk/a_cukorbetegseg_nem_csak_az_idosek_betegsege

További cikkek a témában

"Hogy vagy?"
Tesztünkből kiderül